Készült: 2018-09-12
Módosítás: 2018-10-02

 

Schnell Zsuzsanna

Cím:  Pécs
Nem: nő
Születési év: 1978
Születési hely: Pécs
Email-cím(ek): Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát., Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Hivatali telefonszám:

Doktori tanulmányok
Doktori (PhD) védés éve: 2016
Tudományág: Pszicholingvisztika
Disszertáció címe: Social cognitive and pragmatic aspects of language acquisition from a developmental perspective (A nyelvelsajátítás társas-kognitív és pragmatikai aspektusai fejlődéstani szemszögből)

Oklevelet kiállító intézmény: PTE, Pécsi Tudományegyetem Pszichológia Intézet Kognitív és Evolúciós Pszichológia Doktori Program

MA-tanulmányok
MA-fokozat megszerzésének éve: 2003
Tudományág(ak): Angol-Amerikanisztika, Olasz, Társadalom- és gazdaságtudományi szakfordító és tolmács, Európa Politika, Európa Tanulmányok
Oklevelet kiállító intézmény: SZTE

Egyéb tanulmányok és képesítések

Intézmény Képesítés
 Társadalom- és gazdaságtudományi szakfordító és tolmács SZTE

 Európa Politika

Kognitív Tudomány specializáció (B szak)

SZTE

SZTE

Európa Tanulmányok

Pedagógia (nyelv M.A. hoz tartozó)

 

Tudománykommunikációs képzés

Nemzet Kiválóság Program keretében

 

Tudománymenedzsment Képzés

Nemzet Kiválóság Program keretében

 

        

SZTE

SZTE

 

Okt.Minisztérium

 

Okt. Min.

 

 

 

Munkatapasztalat
Jelenlegi munkaadó: KRE
Kar: BTK
Intézet: Anglisztika
Tanszék: Angol nyelvészet
Beosztás: docens

Korábbi munkaadók:

PTE, Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakközépiskola, OFFI fordítóiroda

Kutatási és oktatási szakterületek

 Kognitív nyelvészet, pszicholingvisztika, fejlődési- és neuropragmatika, neurolingvisztika, szociopragmatika, nyelvelsajátítás, gondolkodás és nyelv

https://www.researchgate.net/profile/Zsuzsanna_Schnell

 https://pte.academia.edu/ZsuzsannaSchnell

 http://ling.bibl.u-szeged.hu/pragmatika/index.php/en/zsuzsanna-schnell

 http://loop.frontiersin.org/people/384136/overview

Tudományos kutatócsoportban vagy projektben való részvétel:

1. PTE Elméleti- számítógépes- és kognitív nyelvészeti kutatócsoport

2. Nyelvfejlődési kutatólabor (Baby-Lab) koordinátor,  PTE Nyelvtudományi tanszék

3. PTE Klinikai Központ Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinika, Szkizofrénia Munkacsoportjának tagja (http://psychiatry.pote.hu/)

 

Oktatásszervezés, tudományszervezés

RCL komplex vizsga felelős, Hallgatói Szakmai Kör szervezése (KRE)

Pszicholingvisztika diákkör (SZTE)

Időszak Funkció vagy tevékenység
 2018  RCL komplex vizsga felelős
 2018  Hallgatói Szakmai Kör szervezése
   

Nyelvtudás

 

Angol-felsőfok (M.A.)

Olasz (felsőfok, M.A.)

Spanyol (középfok, állami nyelvvizsga).

 

Díjak és kitüntetések

Díj vagy kitüntetés neve Kiadó intézmény Elnyerés éve
 

ECNP Seminar Travel Award 7-9 Oct. 2016, Budapest. ECNP   

Seminar in Neuropsychopharmacology.

 

Nemzet Kiválóság Program ÚNKP-16-3 kutatói ösztöndíj Pszichológia Tudományok.

Nemzet Kiválóság Díj

 ECNP

 

 

 

 

Oktatási Minsztérium

 

Okt.Min.

  2016

 

 

 

2015

 Nemzet Kiválóság kutatói ösztöndíj  Oktatási Minisztérium  2013
 

 

Nemzet Kiválóság kutatói ösztöndíj. Pszichológia tudományok.

 

Köztársasági Ösztöndíj

 

3. helyezés a XXV. OTDK

                        Kognitív Pszichológia tagozat

 

 3. helyezés XXV. OTDK

                        Fejlődéspszichológia tagozat


 Erasmus Ösztöndíj

Veronai Egyetem, Verona, Olaszország

 

 

 

 

 

SZTE-Magyar Közt.

 

 

OTDK-SZTE

 

 

 

 

 

SZTE

2001-2

Tagság tudományos társaságokban

 

  1. European College of Neuropsychopharmacology (ECNP)
  2. BACN British Association for Cognitive Neuroscience (2016-18)
  3. Magyar Pszichológiai Társaság (Hun - MPT)
  4. Cognitive Development Society (CogDevSoc - US)
  5. Pragmatika Centrum (http://ling.bibl.u-szeged.hu/pragmatika/index.php/schnell-zsuzsanna)
  6. Frontiers in Psychology - Cognitive Science (Editor)
  7. Magyar Családterápiás Egyesület (MCSE)

 

Vendégoktatás és kutatóutak külföldi intézményekben

Időszak Intézmény Tevékenység
     
     
     
     

Doktori témavezetések

Budai Tímea, PTE - kutatási téma: mentalizáció és siketség, humoértés atipikus helyzetekben: siketség és humorfeldolgozás, mentalizáció és verbalitás összefüggései

Opponencia doktori védéseken

Doktori hallgató neve,
intézmény
Kutatási téma / Disszertáció címe Védés éve
     
     
     
     

 

Publikációs lista

 ld.

www.mtmt.hu

https://www.researchgate.net/profile/Zsuzsanna_Schnell

 https://pte.academia.edu/ZsuzsannaSchnell

 http://ling.bibl.u-szeged.hu/pragmatika/index.php/en/zsuzsanna-schnell

 http://loop.frontiersin.org/people/384136/overview

                                              

Monográfiák

Schnell, Zs. (2016). Az elme nyelve. Társalgás és nyelvfejlődés. Akadémiai Kiadó, Budapest.

 

Könyvfejezetek

 

  1. Pléh, Cs. – Felhősi, G. – Schnell, Zs. (2001). Nézzen a ceruza ugyanarra! A téri vonatkoztatási rendszerek változatai kisgyermekkorban. In: Andor, J. – Szűcs, T. – Terts, I. Színes eszmék nem alszanak… Szépe György 70. Születésnapjára. II. kötet. Lingua Franca Csoport, Pécs. 977-990.

 

  1. Pléh, Cs. – Felhősi, G. – Schnell, Zs. (2004). A célok kitüntetett szerepe a gyermeki utánzásban. In: Gervain, J., Pléh, Cs. (szerk.) Láthatatlan megismerés. Budapest, Gondolat. 53-62.

 

  1. Schnell, Zs. (2005). Kognitív pragmatika és idiomatikus nyelvhasználat. In: Rab, V., Dévényi, A., Sarlós, I. (szerk.) A II. Grastyán országos interdiszciplináris konferencia előadásai. PTE Grastyán Endre Szakkollégium, Pécs. 155-170.

 

  1. Schnell, Zs. (2005). Tudatelmélet és Pragmatika. Idiomatikus nyelvelsajátítás. In: Gervain, J., Kovács, K., Lukács Á., Racsmány, M. (szerk.) Az ezerarcú elme. Tanulmányok Pléh Csaba 60. születésnapjára. Budapest. Akadémiai Kiadó. 102-117.

 

  1. Schnell, Zs. (2006). Metafora és Metareprezentáció – egy mentalista modell. Világosság. XLVII. 2006/8-9-10. 111-129.

http://www.epa.hu/01200/01273/00034/pdf/20070507213650.pdf

 

  1. Schnell, Zs. (2007). Tudatelmélet és Pragmatika - Idiomatikus nyelvelsajátítás. In: Mund, K. és Kampis, Gy. (szerk.) Az evolúciós gondolat. Tudat és Elme. 145-167. Budapest. Typotex.

 

  1. Schnell, Zs. (2007). A láthatatlan jelentés problémája. In: (Rab, V. – Dévényi, A. – Sarlós, I. szerk.) A 3. Országos Interdiszciplináris Grastyán Konferencia előadásai. Pécs. Pécsi Tudományegyetem, Grastyán Endre Szakkollégium. PTE, Grastyán Endre Szakkollégium, Pécs. 182-190.

 

      8. Schnell, Zs. (2007) A nem szó szerinti nyelvhasználat és interpretációs folyamatai. In: (Rab, V. – Dévényi, A. – Sarlós, I. szerk.). A 4. Országos Interdiszciplináris Grastyán Konferencia előadásai. Pécs. Pécsi       Tudományegyetem, Grastyán Endre Szakkollégium. 155-164.

 

  1. Schnell, Zs. (2008). A humorértelmezési stratégiák kognitív aspektusai. In: Daczi Margit – T. Litovkina Anna – Barta Péter (szerk.). Ezerarcú humor. Az I. Magyar Interdiszciplináris Humorkonferencia előadásai. Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához 79. Budapest: Tinta Könyvkiadó. 240-249.

 

  1. Hajnal A.,Varga E., Schnell Zs., Orsi G., Tényi T., Fekete S., Simon M.(2010). Az irónia

megértése bipoláris zavarban – 3T funkcionális MR vizsgálat. Psychiatria Hungarica,25,

Suppl. 115.

 

 

  1. Varga E., Schnell Zs., Simon M., Hajnal A.,Tényi T., Fekete S., Herold R. (2010).

Szkizofrén betegek irónia értésének vizsgálata fMRI-vel Psychiatria Hungarica, 25, Suppl.

 

  1. Varga E., Schnell Zs., Tényi T., Simon M., Herold R. (2011). Nyelvpragmatikai deficit schizophreniában. Neuropsychopharmacologia Hungarica, 10, 75-80. 13, Suppl. 2.

 

  1. Zs. Schnell (2013). A gyermekhumor kognitív nyelvészeti vizsgálata. In: Vargha, K. – Litovkina, A. – Barta, Zs. Sokszínű humor. A III. Magyar Interdiszciplináris konferencia előadásai. Budapest, Tinta Könyvkiadó, ELTE BTK, Magyar Szemiotikai Társaság. 195-212.

 

  1. Alberti Gábor – Gervain Judit – Schnell Zsuzsanna –
    Szabó Veronika – Tóth Bálint. (2015). A vonzatsorrend és az esetmorfológia külső meghatározottsága. In: Kádár Edit, Szilágyi N Sándor (szerk.) Motiváltság és nyelvi ikonicitás. 234 p. (ISBN:9786067390230).  pp. 155-186. ( A magyar nyelvészeti kutatások újabb eredményei; IV.).

 

  1. Schnell, Zsuzsanna: Eltérő jelentések az eltérő szándékok világában. (2017). Márton Miklós - Molnár Gábor - Tőzsér János. Más Elmék. Budapest, L’Harmattan kiadó.
  2. Alberti, Gábor – Schnell, Zsuzsanna – Szabó, Veronika (2017). Az autista mint más elmével élő. Márton Miklós - Molnár Gábor - Tőzsér János. Más Elmék. Budapest, L’Harmattan kiadó.

 

 

Nemzetközi publikációk – folyóiratcikkek, tanulmányok, fejezetek

 

 

     1. Schnell, Zs. (2007). Metaphor Processing and the Acquisition of Idioms – A mentalistic model. Acta Linguistica 54 (2007) 1, pp. 73-104.

(A 2006 május 25-29-i. 12th International Morphology Meeting-re készített poszter cikk változata).  http://www.akademiai.com/content/r037t00638138477/

 

  1. Komlósi, L. I., – Schnell (2008) Testing idiomaticity and metaphorical meaning structures in lexical semantics and inferential pragmatics: seeking evidence for a cognitive lexical theory. In: Sprachtheorie und germanistische Linguistik, 18.2 (2008), 129-166. Nodus Publikationen (Münster), ISSN 1218-5736.

 

  1. Schnell, Zs. (2009). Cornerstone in the Kindergarten – An Applied Psycholinguistic Approach to Cognitive Interpreting Strategies. Electronic Publication in the volume entitled Empirical Studies in English Applied Linguistics. Volume on University of Pécs Round Table (UPRT) Conference Lectures 2007. University of Pécs. Nikolov, M. és Horváth, J. (Eds.) Lingua Franca Csoport.

 

  1. Schnell, Zs. (2010). When the Penny Drops – in the Cognitive Dimension. In: Litovkina, A., Barta, P., Daczi, M. Linguistic Shots at Humour. Tertium, Krakow. 189-209.

 

  1. Varga E., Hajnal A., Schnell Zs., Orsi G., Tényi T., Fekete S., Simon M., Herold R.

(2010). Exploration of irony appreaciation in schizophrenia: a functional MRI study. European Psychiatry, 25, Suppl. 1, Abstracts on CD-ROM. PW01-156. IF: 3.365

  1. 6. Varga E., Schnell Zs., Simon M., Hajnal A.,Tényi T.,Fekete S., Herold R.(2011) Exploration of irony comprehension in schizophrenia with fMRI. European Psychiatry,26, 1., Abstracts on CD-ROM. P02-363. IF: 2.776

 

  1. M. Simon1, E. Varga1, A. Hajnal1, Zs. Schnell2, T. Tényi1, S. Fekete1, R. Herold1 (2011). Theory of mind deficits in euthymic patients with bipolar I disorder. Theoretical background and guidelines for neuroimaging research. Psychiatria Hungarica: 01/2011; 26(3):178-187.

 

  1. Schnell, Zs. (2012). The Development of Humour Competence of Hungarian children - A Cognitive Approach. In: T. LitovkinaA., Szőllősy J., Medgyes P., Chłopicki W. (Eds): Hungarian Humour. Humor and Culture 3. Cracow: Tertium Society
    for the Promotion of Language Studies, 2012.

 

  1. Schnell, Zs. – E. Varga (2012). Humour, Irony and Social Cognition. In: T.
    LitovkinaA., Szőllősy J., Medgyes P., Chłopicki W. (Eds): Hungarian Humour. Humor and Culture 3. Cracow: Tertium Society for the Promotion of Language Studies, 2012.

 

  1. E. Varga, M. Simon, T. Tényi, Zs. Schnell, A. Hajnal, G. Orsi, T. Dóczi, S. Komoly, J. Janszky, R. Füredi, E. Hamvas, S. Fekete1, R. Herold (2013). Irony comprehension and context processing in schizophrenia during remission – A functional MRI study. Brain and Language 126. 231-242. IF: 3,386

 

  1. 11. Varga E., Schnell Zs., Tényi T., Simon M., Hajnal A., Németh N., Herold R. (2013). Impaired decoding of the flouting of the gricean maxims among schizophrenia patients.

European Psychiatry, 28, Suppl. 1., Page 1.

IF: 3.285

 

  1. E. Varga; Zs. Schnell; T. Tényi; N. Németh; M. Simon, A. Hajnal; R. Horváth; E. Hamvas; S. Fekete; R. Herold, R. Járai (2014). Compensatory effect of general cognitive skills on non-literal language processing in schizophrenia. Journal of Neurolinguistics. Elsevier. Manuscript Number: JNL-D-13-00047 Volume 29, May 2014, Pages 1–16. IF: 1.115

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0911604414000025

 

  1. Schnell, Zsuzsanna (2014):Research Paradigms in Developmental Psycholinguistics. In: Alessandra Galmonte, Rossana Actis-Grosso (eds). Different Psychological Perspectives on Cognitive Processes. Current Research Trends in Alps-Adria Region. 2014. Cambridge Scholars Publishing. 246-273. ISBN(13): 978-1-4438-5628-7.

 

  1. Schnell, Zs. – Varga, E. – Tényi, T. – Simon, M. – Hajnal, A.- Járai, R. – Herold, R. (2016). Neuropragmatics and irony processing in schizophrenia – Possible neural correlates of the meta-module of pragmatic meaning construction. Journal of Pragmatics Vol. 92. 74-99.

doi:10.1016/j.pragma.2015.11.004

 

  1. Varga, E. – Herold, R. – Schnell, Zs. – Horváth, R. – Simon, M. – Hajnal, A. – Tényi, T. (2016). The processing of humour by individuals suffering from schizophrenia. European Journal of Humour Research. Vol. 4., No. 1. 102-121.

http://www.europeanjournalofhumour.org/index.php/ejhr/article/view/138

 

  1. Gábor Alberti, Judit Kleiber, Zsuzsanna Schnell, and Veronika Szabó (2017) Intensional profiles and different kinds of human minds. “Case studies” about Hungarian imperative-like sentence types. LingBaw (Linguistics beyond and within): http://lingbaw.com/volumes/2016/

 

Recenzió / Könyvszemle

 

  1. Schnell, Zs. (2009). Könyvszemle:

Hajdu Endre (2008). Szómúzeum. Ódon, furcsa, érdekes, bolondos, emlékezetes szavak, nevek, címek tára. Budapest: Tinta Könyvkiadó. [In]: Modern Nyelvoktatás. XV. 1-2. 119-122.

 

  1. 2. Schnell, Zs. (2010). Humor és Folklór. Könyvszemle: Acta Ethnographica Hungarica – An International Journal of Ethnography. Humour and Folklore. Vol. 54., 1., 2009. In: Magyar Tudomány. 171. évfolyam - 2010/2. szám.

 

  1. 3. Schnell, Zs. (2010). Könyvszemle: Lengyel, Zs., Navracsics, J. (2009). Tanulmányok a mentális lexikonról - Studies on the mental lexicon. Modern Nyelvoktatás. évf. 1. szám. 2010 április.

 

  1. Schnell, Zs. (2011). Könyvszemle: Nemesi Attila László: Az alakzatok kérdése a pragmatikában. 2009. Loisir Kiadó, Budapest. Magyar Pszichológiai Szemle, 66. kötet 2011/3. szeptember. 544-547.

 

  1. Schnell, Zs. (2014). Kis pszicholingvisztikai vademecum. Recenzió a Pléh, Csaba (2013). A lélek és a nyelv. Pont sorozat. Budapest. Akadémiai Kiadó. (150 oldal) műről. Anyanyelv-pedagógia c. folyóirat. 2014/4. szám. http://anyanyelv-pedagogia.hu/

http://anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=544

 

  1. Schnell, Zs. (2015). Pléh, Csaba – Lukács, Ágnes (szerk.) (2014). Pszicholingvisztika 1-2. Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv. Akadémiai Kiadó. Budapest. Anyanyelv-pedagógia 2015/május. http://anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=558

 

Nemzetközi recenzió – Book review

 

  1. Schnell, Zs. (2007). Electronic book review on András, Kertész. (2004). Cognitive semantics and scientific knowledge: Case studies in the cognitive science of science. John Benjamins Publishing Company. Amsterdam/Philadelphia.

Publishing Site: http://www.cognitivelinguistics.org/Reviews/kertesz

 

  1. Schnell, Zs. (2009). Book Review on András, Kertész. (2004). Cognitive semantics and scientific knowledge: Case studies in the cognitive science of science. John Benjamins Publishing Company. Amsterdam/Philadelphia. [In]: Horizons of Psychology. Official Journal of the Slovenian Psychological Association. Vol. 18. 1. 2009. 121-128.

 

Konferenciaközlemények

 

Hazai konferencia előadások

 

  1. Schnell, Zs. Grastyán Országos Interdiszciplináris Konferencia, Pécs. Pécsi Tudományegyetem, Grastyán Endre Szakkollégium. 2004. árpilis 28-29.

Kognitív pragmatika és idiomatikus nyelvhasználat címmel.

 

  1. Schnell, Zs. Grastyán Országos Interdiszciplináris Konferencia, Pécs. Pécsi Tudományegyetem, Grastyán Endre Szakkollégium. 2005. április 27-28.

A láthatatlan megismerés problémája címmel.

 

  1. Schnell, Zs. Tudat és Elme. A Magyar Kognitív Tudományi Alapítvány és az ELTE TTK Tudománytörténet és Tudományfilozófia tanszék szervezésében. 2006. január 25-27. Tudatelmélet és Pragmatikai Kompetencia – Idiomatikus nyelvelsajátítás címmel.

http://hps.elte.hu/~kampis/MAKOG/MAKOG2006/Eloadasok/Schnell.ppt#296,29,Összegzés

 

  1. Schnell, Zs. IV. Grastyán Országos Interdiszciplináris Konferencia, Pécs. Pécsi Tudományegyetem, Grastyán Endre Szakkollégium. 2006. árpilis 26-27-28. A nem szó szerinti nyelvhasználat és interpretációs folyamatai címmel.

 

5.  Schnell, Zs. Magyar Pszichológiai Társaság XVII. Országos Tudományos Nagygyűlése,

Budapest. A pszichológia szerepe a változó társadalomban. 2006. május 25-27.  Tudatelmélet és Idiomaticitás címmel.

 

  1. Schnell, Zs. Metafora és metareprezentáció. Metafora, trópusok, jelentés c. konferencia, “Nyelv, megértés, interpretáció" témakörben az ELTE BTK Filozófiai Intézete és az MTA-ELTE nyelvfilozófiai kutatócsoportja szervezésében. 2006. szeptember 28-29.

 

  1. Schnell, Zs. V. Grastyán Országos Interdiszciplináris Konferencia, Pécs. Pécsi Tudományegyetem, Grastyán Endre Szakkollégium. 2007 április 18-20.

A nem szó szerinti nyelvhasználat és interpretációs folyamatai címmel.

 

  1. Schnell, Zs. I. Magyar Interdiszciplináris Humorkonferencia. A humor társadalomtudományi megközelítésének lehetőségei. 2007. szeptember 13-14. Pécsi Tudományegyetem Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szekszárd.

A humorértelmezési stratégiák kognitív aspektusai.

 

  1. Schnell, Zs. A Pécsi Tudmányegyetem Grastyán Endre Szakkollégiumának Interdiszciplináris Házikonferenciája: Tanulás és motiváció. 2007.11.23-24. Pécs.

Tanulás, motiváció és nyelvelsajátítás címmel.

 

  1. Schnell, Zs. A humorértelmezés fejlődéstani kérdései. A II. Magyar Interdiszciplináris Humorkonferencia. 2009. szeptember 3-5. Kodolányi János Főiskola – Siófoki Oktatási Központ.

  2. 11. Schnell, Zs. A humorhasználat kognitív és fejlődéstani aspektusai. Magyar Pszichológiai Társaság Naggyűlése 2010. Pécs, PTE.

 

  1. Schnell, Zs. Nyelvi dichotómiák vs. társas-kognitív folytonosság - A humor és iróniaértés fejlődése és interpretációs háttere. MPT Naggyűlés; 2011. Humor szekció. 2011. május 25. Bp.

 

  1. Varga E., Schnell Zs., Tényi T., Fekete S., Herold R. (2011) Nyelvpragmatikai deficit szkizofréniában. XIV. Magyar Neuropszichofarmakológiai Kongresszus: “A neuropszichofarmakonok és a beteg”. Tihany. 2011. október 6-8.

 

  1. Schnell, Zs. Más Elmék. Elmefilozófia konferencia. Kaposvári Egyetem. Előadás címe: Nyelv és elmeolvasás – Eltérő jelentések az eltérő szándékok világában. 2014. január 17-18, Kaposvár.

 

  1. Alberti, G.– Schnell, Zs. – Szabó, V. (2014. január 17-18, Kaposvár). Más Elmék. Elmefilozófia konferencia. Kaposvári Egyetem. Előadás címe: Az autizmussal élő mint más elmével élő.

 

  1. Alberti Gábor, Gervain Judit, Schnell Zsuzsanna, Szabó Veronika, Tóth Bálint (2014). A vonzatsorrend és az esetmorfológia külső meghatározottsága. A magyar nyelvészeti kutatások újabb eredményei IV.: Motiváltság és nyelvi ikonicitás műhelykonferencia. Motiváltság és nyelvi ikonicitás. IV. Kolozsvár, 2014. május 23-24. Erdélyi Múzeum-Egyesület (EME),

 

  1. Schnell Zs. (2017) Fejlődés és patológia a kísérleti pragmatikai vizsgálatokban – A mentalizáció és az idiomaticitás összefüggései. MTA Nyelvtudományi Társaság Pragmatika Tagozat előadás sorozata. Budapest. 2017. január 10.

 

  1. Schnell, Zs. (2017). Fejlődés és patológia a kísérleti humorkutatásban – A mentalizáció és a pragmatikai kompetencia összefüggései. V. Magyar Interdiszciplináris Humorkonferencia. 2017. Szeptember 14-15. Pázmány Péter Katolikus Egyetem – Piliscsaba.

 

  1. Schnell, Zs. (2018). Az iróniaértés fejlődése. Kísérleti pragmatikai vizsgálódások. Pragmatika Kerekasztal. Budapest. A Magyar Nyelvtudományi Társaság tavaszi felolvasó ülései a Pragmatika Centrum szervezésében. Budapest 2018. május 15.

 

  1. Budai Timea - Dr. habil. Kiss Szabolcs - Dr. Schnell Zsuzsanna (2017). Siketség és elmeolvasás: új módszer kifejlesztése a mentalizáció mérésére. Pilóta vizsgálat. Magyar Pszichológiai Társaság (MPT) XXVI. Országos Tudományos Naggyűlése. 1-3 június, 2017, Szeged.

 

  1. Schnell, Zs. – Dr. Herold, R. M.D. – Dr. Varga, Eszter M.D. (2018). A pragmatika és a pszichiátria határterületei: mentalizáció a kísérleti pragmatikában. Az MTA Nyelvtudományi Intézet Pragmatika Tagozatának szervezésében a Pragmatika Centrum kerekasztala, Pécs. 2018. szeptember 7.

 

  1. Alberti Gábor –Dóla Mónika – Hoss Alexandra – Kárpáti Eszter– Kleiber Judit – Schnell Zsuzsanna – Szeteli Anna –Viszket Anita (2018). Vélekedések, vágyak, lehetőségek és szándékok a nyelvben és a neurotipikus, illetve az attól eltérő elmében. Az MTA Nyelvtudományi Intézet Pragmatika Tagozatának szervezésében a Pragmatika Centrum kerekasztala, Pécs. 2018. szeptember 7.

 

 

Nemzetközi konferencia előadások

 

  1. Schnell, Zs. University of Pécs Round Table Conference (UPRT). Universtity of Pécs, Hungary. 22 June, 2007. Cornerstone in the Kindergarten - The Cognitive Aspects of Idiom Interpreting Strategies címmel.

 

  1. Schnell, Zs. International Symposium on Humor and Linguistics / Folklore. 14-16. September, 2007. Illyés Gyula College of Education, University of Pécs, Szekszárd, Hungary.

When the penny drops – in the cognitive dimension címmel.

 

  1. Schnell, Zs. University of Pécs Round Table Conference (UPRT). Universtity of Pécs, Hungary. 13. May, 2008. Experimental methods in the study of first language acquisition címmel.

 

  1. Schnell, Zs. Alps Adria Psychology Conference, Ljubljana, Slovenia. 2008 October 2-4. Experimental Paradigms in Developmental Psycholinguistics címmel.

 

  1. Schnell, Zs. University of Pécs Round Table Conference (UPRT). Universtity of Pécs, Hungary. 6th June, 2009. The Didactic Implications of Humor in the Language Classroom.

 

  1. Schnell, Zs. A gyermekhumor kognitív nyelvészeti vizsgálata. 2011. III. Interdiszciplináris Humorkonferencia. 2012. szeptember 6-7. Budapest.

 

  1. Schnell, Zs. ESCOP conference, Budapest, 2013. august 29-september 1. Pragmatics and Social Cognition – A Developmental Approach.

 

  1. 8. Varga, E., Schnell, , Perlaki, G., Orsi, G., Aradi M., Auer, T., John, F., Doczi, T., Komoly, S, Kovacs, N., Schwarcz, A., Tenyi, T., Herold, R., Janszky, J., Horváth, R. (2014). Hemispheric lateralization of sentence intonation in left handed subjects with typical and atypical language lateralization: an fMRI study. Speech Prosody Conference 7. Dublin, Ireland, 20-23 May. 2014.

 

  1. Schnell, Zs. – Varga, E. – Járai, R. (2014). Context and cues: flexible frames in language and the mind. Alps-Adria Psychology conference, Context and Culture. Pécs, Hungary, 2014. 18-20 September 2014.

 

  1. Varga, E. - Schnell, Zs. Humour processing in schizophrenia. International Humour Symposium. Bratislava, Slovakia, 2014, 14th November.

 

  1. Zsuzsanna Schnell (2016). Social cognition and pragmatic skills – a developmental and neurocognitive perspective. CEU: The CEU Department of Cognitive Science Seminar Series invited lecture. http://cognitivescience.ceu.edu/events/2016-06-01/departmental-colloquium-zsuzsanna-schnell-university-pecs-social-cognition; http://cognitivescience.ceu.edu/events/

 

  1. Zs. Schnell (2016). Social cognition and pragmatic skills – a neurocognitive perspective. European College of Neuropsychopharmacology (ECNP) Seminar, Budapest. 7th-9th October, 2016. Budapest.

 

  1. Varga, E. - Endre, Sz. - Herold, R. Tényi, T. – Schnell, Zs. - Bugya, T. (2016). Szociális kognitív készségek komplex mérésére alkalmas saját fejlesztésű pszichometriai szoftver bemutatása. Pécs Workshop on Cognitive Developmental Psychology. Social Cognition (PWCDP, University of Pécs). 2016. nov. 10-11.

 

  1. Esperger Zs., Varga J. É., Varga E., Schnell Zs., Kocsor F., Németh N., Kozma L., Herold R. (2016). Pécs Workshop on Cognitive Developmental Psychology. Social Cognition (PWCDP, University of Pécs). 2016. nov. 10-11. Behavioral and verbal measures of mentalizing in schizophrenia.

 

  1. Jávor, R. – Schnell, Zs. (2016). A Pragmatikai kompetencia és a tudatelmélet összefüggései kétnyelvűségi keretben. Pécs Workshop on Cognitive Developmental Psychology. Social Cognition (PWCDP, University of Pécs). 2016. nov. 10-11.

 

  1. Budai, T. - Kiss, Sz. – Schnell, Zs. (2016). Siketség és elmeolvasás: új módszer kifejlesztése a mentalizáció mérésére. Pécs Workshop on Cognitive Developmental Psychology. Social Cognition (PWCDP, University of Pécs). 2016. nov. 10-11.

 

  1. Schnell, Zs. (2018). Levels of mentalization and pragmatic equivalents: Bird’s eye view on preschoolers‘ metaphor humor and irony processing. Presentation. Acquiring Figurative Meanings conference, October 5-6, 2017, Oslo, Norway.

 

  1. Schnell, Zs. (2018). Fuzzy boundaries and their cognitive underpinnings: Empirical study on the common traits and differences of Irony and Metaphor as the infringements of the Maxim of Quality. DN20: Discourse net 20. Exploring fuzzy boundaries in discourse studies. 17-19 May, 2018. Budapest.

 

  1. Schnell, Zs. (2018). Discourse processing in schizophrenia. DN20: Discourse net 20. Exploring fuzzy boundaries in discourse studies. 17-19 May, 2018. Budapest.

 

 

 

Nemzetközi poszter

 

  1. Schnell, Zs. (2006) 12th International Morphology Meeting. Budapest, 25-29 June, 2006.

Metaphor processing and the acquisition of idioms címmel.

 

  1. Varga E., Hajnal A., Schnell Zs., Orsi G., Tényi T., Fekete S., Simon
    M., Herold R. (2010): Exploration of irony appreciation in schizophrenia : a functional MRI study. 18th EPA European Congress of Psychiatry (EPA 2010), 28th February 2010 to 2nd March 2010, Munich, Germany.

 

  1. Schnell, Zs., Eszter Varga, Róbert Herold, Tamás Tényi, Mária Simon, A. Hajnal, Tamás Dóczy, Sámuel Komoly, J. Janszky, R. Füredi, Edina Hamvas, S. Fekete and G. Orsi. (2014) Irony processing and contextual effects in schizophrenia – A neurolinguistic perspective. 16th Meeting of Morphology – 29th May-1st June, 2014, Budapest, Hungary.

 

  1. Eszter Varga, Szilvia Endre, Titusz Bugya, Réka Horváth, András Hajnal, Zsuzsanna Schnell, József Janszky, Tamás Tényi, Mária Simon, Róbert Herold (2014). A new Linux based pszichometric software to assess social cognition in schizophrenia. XVI. World congress of Psychiatry, Madrid, Spain.14-18 September, 2014.

 

  1. Eszter Varga, Tamás Tényi, András Hajnal, Mária Simon, Zsuzsanna Schnell, Róbert Járai, Gergely Orsi, József Janszky, Réka Horváth, Róbert Herold (2014). The failure to deactivate during context processing may be the reason for impaired theory of mind in schizophrenia. An fMRI study. XVI. World congress of Psychiatry, Madrid, Spain.14-18. September, 2014.

 

  1. Schnell, Zs. – Varga, E. – Járai, R. (2015). Prosody as surface cue in irony processing – A cognitive developmental perspective. Budapest CEU Conference on Cognitive Development (BCCCD). 2015, 8th-10th January, Budapest, Hungary.

 

  1. Schnell, Zs. – Varga, E. – Járai, R. (2016). Heuristics and biases in non-compositional language development: irony vs. metaphor. BCCCD16 Budapest CEU Conference on Cognitive Development. 7-9 January, 2016. Budapest. Hungary.

 

  1. Schnell, Zsuzsanna - Varga, Eszter - Tényi, Tamás - Herold, Róbert (2016). Social-cognitive dysfunction and pragmatic deficit from a neurolinguistic perspective.
    British Association for Cognitive Neuroscience (BACN) Annual Scientific Meeting.
    Budapest. 12-14. Sept., 2016.

 

  1. Zsuzsanna Schnell (1) – Róbert Járai (2) Developmental trajectory of the sensitivity to Gricean Maxims. Poster presentation. Budapest CEU Conference on Cognitive Development (BCCCD) 2017, Budapest. 5-7 January, 2017.

 

  1. Schnell, Zs. (2018). Implicature matters – A developmental approach. BCCCD18 – Budapest CEU Conference on Cognitive Development. 4-6 January, 2018, Budapest.

 

  1. Schnell, Zs. – Herold Róbert – Tényi T., - Varga, Eszter (2018). Precuneus and higher order language skills – cortical integration of social, cognitive and linguistic information in discourse. EHBEA: Annual Conference of European Human Behaviour and Evolution Association. 4-7 April, 2018, Pécs, Hungary.

Szakmai lektorálás

 

 

  1. Journal of child language gondozásában megjelenésre szánt folyóiratcikk véleményezése (peer review), 2012. február/February. Lektorálts cikk: / article reviewed: Developmental changes in children’s comprehension and explanation of spatial metaphors for time. Cambridge University Press, Journal of child language, JCL-01-12-001.

 

  1. Pléh, Cs. (2012). A társalgás pszichológiája. [The psychology of discourse] Libri. Budapest.

 

  1. Pléh, Cs. (2013). A lélek és a nyelv. [The soul and language] Akadémiai Kiadó. Budapest.

 

  1. Magyar Pszichológiai Szemle (Hungarian Review of Psychology) 2014. Lektorált cikk/article reviewed: A konvencionális és az újszerű metaforák megértésének folyamata a serdülő és fiatal felnőtt korosztály esetében. Kézirat jelzete / Manuscript draft number: MPSZLE-D-14-00009

 

Nyilvános megjelenések

 

Tudománynépszerűsítő tevékenység

 

  1. 2010: UNIV Pécs egyetemi újság, XI. évfolyam, 14. szám. 2010. December 6. 7. oldal. A nyelvelsajátítás és nyelvtanulás korai időszakáról.

 

  1. 2013. június: Nők Lapja Café - Baba rovat: Humor a gyermeknevelésben, gyermekhumor.

 

  1. 2013. július 29. http://www.nlcafe.hu/baba/20130729/babahumor/

 

  1. 2014. február 25. SIGNUM Kutatószeminárium előadás a PTE BTK Nyelvtudományi tanszék szervezésében - A nyelvelsajátítás kései szakaszának kísérleti vizsgálata: idiomaticitás és kognitív fejlődés.

 

  1. 2014. május 7. A kétnyelvűség hatása a gondolkodásra témában cikk a pecsma.hu-n.

http://www.pecsma.hu/abszolut-no/trend/annyi-embert-ersz-ahany-nyelven-beszelsz/

 

  1. 5. 2014. szeptember 17. Könyvbemutató/ Book show: Pléh, Cs. – Lukács, Á. (2014). Pszicholingvisztika 1-2. Pécs, PTE Ifj. ú. 6., E432.

 

  1. 2016. november 11. Book show / Könyvbemutató: Schnell, Zs. (2016). Az elme nyelve. Társalgás és nyelvfejlődés. Akadémiai Kiadó. / Pléh, Cs. (szerk.) (2016). Infokommunikációs eszközök és tanulás a Kognitív pszichológiai kutatásokban. Akadémiai Kiadó. Pléh Cs – Unoka Zs. (2016). Hány barátod is van? Oriold. / Unoka Zs. – Berán E. (2016). Élettörténetek a pszichoterápiában. Oriold. Akadémiai PAB székház, Pécs. Jurisics u. 44. 12:30. Int he framework of PWCDP (Pécs Workshop on Cognitive Developmental Psychology) conference / a konferencia keretében (http://psyconf.pte.hu/).

 



Zsuzsanna Schnell

Title: Dr.
Gender: Female
Year of Birth: 1978
Place of Birth (Country): Hungary
Email-address(es): Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát., Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Office Phone Number: +36/30/61-88-705

Doctoral Studies
Year of Doctoral Defence (PhD / CSc): 2016
Discipline: Psycholinguistics
Title of Thesis: Social cognitive and pragmatic aspects of language acquisition from a developmental perspective
Issuing Institution: University of Pécs. Cognitive- and Evolutionary Psychology Doctoral Program of the Doctoral School of Psychology, University of Pécs, Hungary http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/14467

MA Studies
Year of Obtaining the MA Degree: 2003, 2004
Discipline(s): English and American Studies, Italian, European Politics, Cognitive Science (2003), Translator and Interpreter in Economic and Social sciences (2004)

Issuing Institution: University of Szeged, Hungary

Further Studies and Qualifications

Employment
Current Employer: University of the Reformed Church, Hungary
Faculty: Humanities
Institute: English and American Studies
Department: English linguistics
Current Position(s): associate professor

Previous Employer: University of Pécs, National TRanslations Office, Art High School, Pécs.
Previous Position Held: Research fellow


Areas of Research and Teaching

Cognitive linguistics, psycholinguistics, developmental- and neuropragmatics, neurolinguistics, sociopragmatics, language acquisition, language and the mind, language and thought

https://www.researchgate.net/profile/Zsuzsanna_Schnell

 https://pte.academia.edu/ZsuzsannaSchnell

 http://ling.bibl.u-szeged.hu/pragmatika/index.php/en/zsuzsanna-schnell

 http://loop.frontiersin.org/people/384136/overview

 

Membership in Research Groups and Projects

1. Research group for Theoretical- Computational and Cognitive Linguistics, University of Pécs,

2. Baby Lab manager and coordinator                    

Department of Linguistics, University of Pécs

 3. Member of the research group on schizophrenia at the Clinical Center of the University of Pécs, Hungary, Department of psychiatry and psychotherapy (http://psychiatry.pote.hu/)

 



Educational Functions, Curriculum Development and Other
Teaching-Related Activities

Period Function or Activity
 2018  Coordinator of Correspondence Program's Complex Basic exam
 2018 Head of Students' Academic and Professional Association
   
   
   

Language Skills

Language
 English
 Italian
 Spanish
 
 

Honours, Distinctions, and Prizes

Name of Distinction Issuing Institution Year of Issuing
     
     
     

Membership in Academic Societies

Name of Organization Function (if any)
 
  1. European College of Neuropsychopharmacology (ECNP)
  2. BACN British Association for Cognitive Neuroscience (2016-18)
  3. Hungarian Psychological Association (Hun - MPT)
  4. Cognitive Development Society (CogDevSoc - US)
  5. Hungarian Research center for Pragmatics (http://ling.bibl.u-szeged.hu/pragmatika/index.php/en/zsuzsanna-schnell)
  6. Frontiers in Psychology - Cognitive Science (Editor)

7. Hungarian Family Therapy Association

member

 

 

 

 

 

 

editor

member

   
   
   

 

Guest Professorships and Research Fellowships in Foreign
Institutions

Period Institution Activities
     
     
     
     
     

Promotorship in Doctoral Studies

Name of
Doctoral Student,
Institution
Research Topic / Title of Dissertation Year of Defence
(if applicable)
     
     
     
     

Opponentship in Doctoral Defences

Name of
Doctoral Student,
Institution
Title of Dissertation Year of Defence
     
     
     
     

 

List of Publications

 


Monographs

 

Chapters in Books

 

Conference Proceedings (Printed and Electronic)

 

Academic and public Appearances (Live and Electronic)

 

Napi biztatás

Napi jegyzet a Kossuth-on

Egyesített Bibliaolvasó

Nyelvvizsgaközpont

Közösségi Média

Sport a Károlin

Sport a Károlin