Pedagógusképző Intézet
Intézetvezető: Dr. Szenczi Árpád - főiskolai tanár
|
A Pedagógusképző Intézet története
A Tanítóképző Intézet alapítása a magyar reformkor politikai, gazdasági és kulturális törekvéseinek eredménye. A Dunamelléki Református Egyházkerület közgyűlése már ekkor szorgalmazta egy Pedagógikum megalapítását.
Az intézet fő célja volt, hogy a leendő tanítók a települési (főleg falvak) közéletiségre jól felkészüljenek, stabil lelkületűek legyenek, hiszen a nevelésben, az iskolákban értelmes rendre, fegyelemre volt igény.
Az 1990-ben újraindított nagykőrösi tanítóképző is az előzőekben idézett gondolatot tűzte zászlajára. Bizakodva abban is, hogy az elmúlt 50 esztendőben megromlott pedagógiai alapviszony helyreállítására méltó utódokat sikerül nevelni.
A Károli Gáspár Református Egyetem alapítása után új szervezeti struktúra jött létre. A kari tagolódás következtében intézetek létesültek, így a klasszikus tanítóképző intézet a kar egy része lett és a Pedagógiai Intézet nevet vette fel.
Tanszékek
Neveléstani és Metodológiai TanszékMagyar Nyelvi és Irodalmi Tanszék
Természettani és Matematikai Tanszék
Művészeti, Testnevelési és Életviteli Tanszék
Idegen Nyelvi Tanszék
Gyakorlati és Továbbképzési Szakcsoport
A Pedagógusképző Intézet feladata
A neveléstudományi és tantárgypedagógiai tárgyak oktatása a tanító, óvodapedagógus, szociális munkás és hittan oktató szakokon, valamint az óvó és tanító szakosok gyakorlati képzése.
Jellemző sajátosságunk, hogy gyermeki lelkületből kiinduló értékközpontú pedagógiát oktatunk. Valljuk, hogy Karácsony Sándor korában vázolt pedagógiai törvényszerűségek ma is érvényesülnek, azonban vigyázni kell a korszerűségre. A magyar neveléstudományban egyrészt 50 éves szakadék (pl. lelki neveléstan terén) érezhető, ugyanakkor többféle kutatási eredmény (pl. a tudástechnológia, kompetencia elmélet) mára kiteljesedett.
A református oktatásügy létrejötte egy rejtett problémát is felvet, mégpedig a keresztyén neveléstan rehabilitációját. A nevelési alapviszony társadalmi szintű változásának elengedhetetlen feltétele a család intézményének rehabilitációja. A lelki egészség megőrzésének legfontosabb színterét ismét funkcióba kell állítani. Az intézményes nevelés tartalmi változása területén, pedig a reálé működését figyelembe vevő, lelki szükségletekből kiinduló, bibliai értékeken alapuló pedagógia adhat kiutat. Az igazi nevelés az indirekt hatásokon keresztül uralja a pedagógiai folyamatot. Véleményünk szerint a konstruktív életvezetésünkhöz szükséges hatásokat indirekt módon a lélek prizmáján keresztül kapjuk. A keresztyén iskolában egyértelműen indirekt nevelési elveknek tekinthetjük az általuk megfogalmazott téziseket, kiegészítve a XX. század végének egyik kiemelkedő alapvetésével: “Hogyan biztosítható félelemtől mentes és értelemfejlesztő iskolai művelődési folyamat a gyermekek és az ifjak számára?” Ebben az ártatlannak tűnő kérdésben nagy feszültség lappang, egyrészt erőteljes kritikát tartalmaz az ún. “hagyományos iskolával” szemben. Ugyanis a kérdés arra utal, hogy az eddigi iskolában a félelem jelen volt. Karácsony Sándor a félelem feloldását az énfejlődés alapjának tartotta. Lükő Gábor (Karácsony Sándor tanítványa, követője) nagyszerű nyelvi összehasonlítással világítja meg a fél-félek-félem viszonyulásait. A társnélküli én csak félember, ezért “fél”. Ha megtalálja a legfontosabb társát, akkor “féli Őt!”, tehát nem fél. A Karácsony Sándor által elképzelt pedagógia “új iskola” létrejöttéhez kíván hozzájárulni. Általános, programszerű ismérvei a mai európai reformpedagógia törekvéseivel is harmonizálnak: figyelem a gyermeki szükségletekre és érdeklődésre; a tanulás meghaladja az egyoldalú intellektualizmust, oly módon, hogy egyúttal az aktivitás a kreativitás és az életközeliség lehetőségét is megteremti; az iskola a közösségi élet színtere, ahol lehetőség van a felelősségvállalásra alapozott egyéni és kooperatív tanulásra és együttműködésre is; az “egész személyiség” nevelése valósul meg.”
Ennek szellemében a tanítói, hitoktatói, óvodapedagógus szakokon olyan pedagógusokat képzünk, akik elméletileg és gyakorlatilag megalapozott kompetencia birtokában alkalmasak a 3-12 éves korosztály elemi szintű oktatására-nevelésére.
Az egyházi szakok a tanítói képességek további erősítését is segítik: mély érzékenység jellemzi hozzáállásukat az egyetemes emberi és nemzeti értékek irányában, az erkölcsi normák betartásában, az egyéni és társas felelősségtudat vállalásában.
Képzéseink
tanító (BA) alapképzési szak, nappali és levelező munkarendű, nagykőrösi és budapesti képzési helyeken egyaránt
óvodapedagógus (BA) alapképzési szak, nappali és levelező munkarendű, nagykőrösi és budapesti képzési helyeken egyaránt
Oktatóink
Dr. Szenczi Árpád főiskolai tanár, intézetvezető, dékán | szenczi.arpad@kre.hu |
Dr. Váradi Ferenc főiskolai docens, intézetvezető helyettes | varadi.ferenc@kre.hu |
Ackermanné Kelő Kamilla tanársegéd | kelo.kamilla@kre.hu |
Dr. Bagi Éva Eszter főiskolai docens | bagi.eva@kre.hu |
Dr. Barabás László főiskolai docens | barabas.laszlo@kre.hu |
Dr. Bárdi Árpád főiskolai docens | bardi.arpad@kre.hu |
Csendes Zsuzsanna nyelvtanár | csendes.zsuzsanna@kre.hu |
Fazekasné Dr. Fenyvesi Margit főiskolai tanár | fazekasne.fenyvesi.margit@kre.hu |
Gál József tanársegéd, marosvásárhelyi tagozatvezető | gal.jozsef@kre.hu |
Dr. Gombos Norbert főiskolai docens | gombos.norbert@kre.hu |
Győri János László gyakorlati tanár | gyori.janos@kre.hu |
Dr. Kemény Gabriella főiskolai adjunktus | kemeny.gabriella@kre.hu |
Kovács Tibor Attila gyakorlati tanár | kovacs.tibor@kre.hu |
Dr. Köves Gabriella főiskolai tanár | koves.gabriella@kre.hu |
Dr. Lázárné Balog Edit művésztanár | lazarne.balog.edit@kre.hu |
Dr. Mészáros László főiskolai docens | meszaros.laszlo@kre.hu |
Mócza Attila nyelvtanár | mocza.attila@kre.hu |
Dr. Novákné Dr. Plesovszki Zsuzsanna főiskolai adjunktus | plesovszki.zsuzsanna@kre.hu |
Pap Erika tanársegéd | pap.erika@kre.hu |
Dr. Péri-Nagy Zsuzsanna főiskolai adjunktus | peri.nagy.zsuzsanna@kre.hu |
Ritter-Hajas Ildikó testnevelő tanár | hajas.ildiko.boglarka@kre.hu |
Dr. Somodi Ildikó főiskolai tanár | somodi.ildiko@kre.hu |
Dr. Szarka Júlia főiskolai tanár, dékánhelyettes | szarka.julia@kre.hu |
Szontagh Pál Iván tanársegéd | szontagh.pal@kre.hu |
Dr. Tóth Etelka főiskolai docens | toth.etelka@kre.hu |
Dr. Ballai Ottó óraadó oktató | |
Bereczkiné Dr. Záluszki Anna óraadó oktató | |
Bognárné Dr. Kocsis Judit óraadó oktató | |
Danóczi Levente óraadó oktató | |
Deák György óraadó oktató | |
Dr. Deme Tamás óraadó oktató | |
Dr. Erdélyi Erzsébet óraadó oktató | |
Dr. Gyimóthy Gergely óraadó oktató | |
Dr. Horváth Alice óraadó oktató | |
Józsa Gabriella óraadó oktató | |
Kohodné Tóth Andrea óraadó oktató | |
Dr. Kovács Zsigmond óraadó oktató | |
Kulácsárné dr. Papp Enikő óraadó oktató | |
Majzik Ferencné óraadó oktató | |
Dr. Maróti György óraadó oktató | |
Dr. Nyíkos Tamás óraadó oktató | |
Palainé Zubány Anna óraadó oktató | |
Dr. Pompor Zoltán óraadó oktató | |
Sasné Bárány Piroska óraadó oktató | |
Dr. Szabó Attila óraadó oktató | |
Szenczi-Pető Tímea óraadó oktató | |
Török Ibolya óraadó oktató |
Intézeti munkatársak:
, intézeti koordinátor (Budapest) E-mail:
Száraz Zoltánné Csákó Klára , intézeti koordinátor (Nagykőrös) E-mail:szarazne.csako.klara@kre.hu
Vargáné Biczó Rozália , intézeti koordinátor (Nagykőrös) E-mail:vargane.rozalia@kre.hu