3. KÖZÉPÉRTÉKEK VIZSGÁLATÁRA VONATKOZÓ HIPOTÉZISEK
A középértékeket több módon is vizsgálhatjuk, illetve több
felvetésünk, elgondolásunk vezethet olyan statisztikai vizsgálathoz,
melyek megoldásához egyes változók középértékeit kell vagy
önmagukban vizsgálni, vagy egymással összehasonlítani (akár
csoportokat, akár ugyanazon változót különböző mérési időpontokban).
Fontos kiemelni, hogy ebbe a sorba fognak tartozni azon esetek is,
amikor hangulatában a középértékek vizsgálatára hasonlít az eljárás,
azonban „nagyságszinteket” hasonlítunk majd össze.
A vizsgálati helyzetekre néhány példát tekintünk át annak
érdekében, hogy megkönnyítsük a saját munkánkban található hipotézis
elhelyezését. Ezeken a példákon keresztül fogjuk bemutatni a
felhasználható módszereket.
- Egy változó elméleti középértékét szeretnénk tesztelni: igaz-e,
hogy a vizsgált populációban az IQ-változó átlaga 100?
- Két független mintát szeretnénk összehasonlítani: igaz-e, hogy
a férfiak feminitás-értéke alacsonyabb, mint a nőké?
- Kettőnél több független mintát szeretnénk összehasonlítani:
igaz-e, hogy ha az IQ-változó alapján 3 kategóriát hozunk létre,
akkor az IQ emelkedésével nem jár együtt a feminitás-érték
növekedése?
- Két, azonos skálán mért változó összehasonlítása: igaz-e, hogy
a Szondi-tesztben a homo1 és homo2 kép kedveltsége azonos?
A könnyebb alkalmazás okán ezt az
elemzést kizárólag ROPstatban fogjuk majd bemutatni –
általánosságban, ezt elég egyszerű SPSS-ben is végrehajtani,
viszont a következő pont miatt hagyatkozunk inkább a ROPstatra.
- Legalább 3 azonos skálán mért változó összehasonlítása: egy
adott változót vizsgálunk legalább 3 különböző időpontban, vagy
legalább 3, azonos helyzetet, tulajdonságot mérő (és így
összefüggő) változót szeretnénk összehasonlítani: igaz-e, hogy a
Szondi-tesztben a több szadista kép megítélése azonos?
Ennél az alkalmazásnál
egyértelműen kényelmesebb a ROPstat használata, mint az SPSS-é,
így az összefüggő mintás elemzéseknél e programot javasoljuk.
- Két csoportosító változó egyidejű hatásának vizsgálata: igaz-e,
hogy a dominancia értéke másként viselkedik a férfiak és a nők
között, amennyiben az IQ nagyságszintjét is figyelembe vesszük?
- Csoportok és változók egyidejű összehasonlítása: igaz-e, hogy a
Szondi-teszt szadist 1-2-3-4-5-6 képeinek kedveltsége más férfiak
és nők között?
Ezt a 7 kérdést fogjuk most mind SPSS-ben, mint ROPstatban
megvizsgálni. Lesznek olyan helyzetek, ahol CSAK az egyik programmal
fogunk dolgozni.
Már most jegyezzük meg, hogy statisztikai hipotézisként minden
esetben egyenlőséget, illetve függetlenséget tudunk csak
tesztelni, tehát a statisztikai programok ilyen jellegű kérdések
megfogalmazását tudják könnyebben eldönthetővé tenni számunkra.
Továbbá az utolsó esetben ez a hatás ÖSSZETETT, tehát egyszerre,
egy időben több hipotézist is vizsgálnunk kell!